onsdag 18 februari 2009

Sannolikheter!


Sannolikhetsteorin är en matematisk disciplin som behandlar olika metoder för att beskriva och kvantifiera osäkerhet. Fundamenten för sannolikhetsteorin är Kolmogorovs axiom, mängdläran och kombinatoriken.I synnerhet studeras utfall och händelser i ett utfallsrum, ofta i termer av sannolikhetsfördelningar.Teorin har sitt ursprung i 1500/1600-talets Italien och Frankrike där den tillämpades för hasardspel...(källa:Wikipedia).


-Ja, jag satt och leta upp den matematiska uträkningen för att visa er hur man räknar ut oddsen t.ex.


Jag har nu lagt märke till att så fort jag planerar (tror jag) min dag med att ta fram en fisk el köttbit till middag ur min frys så tamme sjutton så skiter sig middagen, helt plötsligt så dyker det upp något som gör att jag inte äter hemma osv..


El man går in i duschen eller sätter sig på toan så nog ringer det i telefonen just då när man inte har tagit med sig den in på toan...


Eller när jag skulle på Saxons då sprack den resan med samma person som jag skulle gå och se Aero smith med ok detta va bara två gånger men det känns som alltid.


Och det är nog dit jag ville komma att man tycker att det är jämt det händer fast det kanske inte händer fler än en på tio om äns det, men det är gångerna det händer man lägger på minnet...


Nu är jag inte så himla bra på matte men jag hade velat räkna ut detta fenomen matematiskt

för att visa er statistik på sannolikheter men hallå hur långt va det talet????? aaaaa !!!



-Jag , vågar inte ge mig in på det, så om du själv har lust att räkna ut sannolikheter så gör det.

Men jag lever i min tror att det alltid händer när jag ska göra något ha ha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails