fredag 11 december 2009

Vad jag inte kan vara utan på Julbordet...


Fredags kvällen kommer med stora steg, sitter med min ny bryggda kopp kaffe och jag har travat upp några pepparkakor vid tangentbordets högra sida.

Tänkte att jag skulle skriva en lista på vad som måste inhandlas och lagas till julafton. Genast dyker nästa tanke upp, vad skulle man kunna undvara på julbordet? eller kan man vara utan något alls och vems julbord räknas?. För frågar jag någon av de mina hur dom eller vad dom vill ha på julbordet, så verkar det som alla har sitt eget favvo bord som den bara inte kan vara utan, näää för då känns det inte som någon riktig jul, om inte de och de finns osv...

Och glöm inte att göra det och det osv...

Jag har också ett gäng maträtter som jag inte kan vara utan på julbordet.. Dom kommer här i favorit följd


1) Inlagd sill

2) Janssons frestelse

3) kallrökt lax

4) Skinkan men den är viktigast för mig på uppesittar kvällen när den just är nygjord, och man är sådär trött och slut efter att man tillagat det sista på maten. Slänger sig i soffa och har några ny skurna skivor på hårdsmörgås. Och man tar ett bett av sin ungsbakade och ny grillierade skinka...Detta är svårslaget. Man sitter då och tittar sig runt och njuter av att klapparna ligger undergranen, fint hemma, frukten och godiset är på plats, klockan har med marginal passerat sov tiden.

Och man har inte tittat efter på kontot än, för att se om man har några kronor kvar till nyaåret. Då är skinkan som bäst.....

5) Mina köttbullar som efterstekts med äkta prinskorvar som har stjärten skurna i ett kryss...

6) Risgrynsgröt

7) Jul Edamerost



-Ja , just nu i skrivande stund, känns det som dessa är för mig favoriter
Ska nu förbereda mig på en kväll framför tv:n, idag är det ju Idol finalen och håller tummen gör jag att bägge killarna gör det bästa dom kan. Men först måste min älsklings Frans komma ut en sväng..Så han inte blir pinknödig mitt i programet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails