onsdag 9 februari 2011

Månvisa !


Vid lindens fot (Månvisa) Av: Christina Lagerlöf 1836
När månen vandrar på himlen blå
Och tittar in genom rutan,
Då tänker jag understundom så
Och knäpper sakta på lutan:
Hvad du är lycklig,
du måne klara,
Som får så högt över jorden fara
Och blott se på!
Väl ser du då dårskaper utan tal,
Det kan man nog hålla troligt;
Båd' älskande, som förgås af qval,
Och älskande som har roligt.
Väl ser du tåren från ögat rinner,
Men sorgen aldrig upp till dig hinner
—Det är för högt.
Spektaklet tröttar dig innan kort:
Det kan man icke förtänka,
Då går du bara helt simpelt bort:
Men ledsnar också att blänka.
Så blir du borta i några dagar
Och kommer åter när du behagar
Och ser på oss.
O, käre måne, tag mig till dig
Från denna verlden så trånga!
Här skulle visst ingen sakna mig,
Ty så'na finns här så många.
Jag längtar till dig upp i det höga,
Der skall väl en gång mitt trötta öga
Ej gråta mer.
bilden: från idag klockan 16

4 kommentarer:

  1. Vilken fin visa och bilden är super.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja månen var riktigt vacker även i går kväll när jag åkte hem från jobbet... vintern må vara kall o mörk men aldrig är himlen så vacker som denna årstid... :)

    SvaraRadera
  3. Fin visa & härlig bild..
    Ha en fin Torsdag
    Kramisar
    Sus

    SvaraRadera
  4. Ord känns futtiga här men jag säger UNDERBART! !
    kram
    Emma

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails