måndag 6 december 2010

Vill inte sova än .


I kväll är en sådan kväll, när jag inte riktigt vill att den ska ta slut.
Inte för att den har varit speciell eller på något annat sätt stimulerande, nää..
Men just nu efter kvällspromenaden så är min Migrän och nackspärr över för denna gång.. Åtminstone just nu är det lugnt i kroppen och det känns absolut ingenting bara mjukt och skönt. Vågar inte gå och lägga mig än, för somnar jag nu för hårt och sover djupt och "för stilla" då kan det vara kört imorgon bitti igen och jag vill inte det, inte en dag till får gå till spillo. För några år sedan räknade jag ut att jag hade åtminstone missat tre år av mitt liv som jag har "tappat" bort pga Migrän som jag har haft sedan tre års ålder, alltså nästan hela mitt liv. Jag kanske föddes med det? men efter utredningar hos neurolog och lite EEG bla ,så konstaterades det att en lite flicka på tre år bär på denna hemska "osynliga" sjukdom.
När jag va liten va det hemskt ibland att ta sig hem ifrån lek eller skolan, jag tittade efter skuggplatser längs huskroppar eller träd eller kanske en kulle för att slippa solensstrålar som borrade sig in i mina ögon och vände upp ner på min kropp med en fruktansvärd värk med tillhörande illamående, man mår illa av smärtan. Kräkning kan va det enda sättet att få lite lindring i värken. Man visste inte om man skulle ta sig hem levande eller om kroppen bara skulle explodera.
Sen sa dom att när du kommer i tonåren och får din mens så kanske det vänder för dig ?
och du blir bra, eftersom du har fått detta vid så tidiga år..
Sen kom tonåren och jag vänta på att det skulle gå över???
Nähe, men när du får barn dååå kanske det vänder iallafall och du slipper detta elände..
Jag fick flera barn och migränen bestod.
Nu är det då övergångsåldern som ska fixa detta säger dom, och sen ska du se att du nog slipper denna Migrän, sååå nu väntar jag med spänning.
För tänk vad härligt det skulle vara att få vara fri från detta lilla helvete, som följt mig genom hela denna del av mitt liv.
Sugen på Apelsin blir man efter ett skov, så nu ska jag äta en stor saftig sådan och fundera på om jag ska krypa i säng snart, för lite sömn utlöser också ett anfall, precis som en för lång sömn. Plus en himla massa andra saker som kan vara utlösande, men det kan jag berätta om en annan gång.(Kanske)
Just nu njuter jag det där mjuka sköna jag känner. Godnatt världen sov så gott.
Bilden: Norrtälje Åtellet ikväll i befintligtljus med stöd av broräcket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails