fredag 17 december 2010

Röd Anjou Päron !


Päron är Gott och Gör gott !!

Idag fann Ellinor och jag detta underbart vackra päron, som inte finns så ofta att köpa åtminstone inte här i Norrtälje -Jo, som grönt men väldigt sällan som röd, den ger en varm känsla ifrån sig med denna färg , så himla vacker frukt- Röda Anjou päronet ..

Detta används päronets vitaminer och mineralämnen till i vår kropp:
C-vitamin: Immunförsvar, sårläkning, hud- och benbildning, förbättrar upptaget av järn och andra mineralämnen.
B-vitaminer: Blodbildning, hudbildning, nervsystemets funktion, muskelfunktion, omvandling av kolhydrater, fett och protein till energi.
A-vitamin: Tillväxt, syn, slemhinnor.
Kalcium: Musklernas och nervernas funktion, bildning av ben och hjälp till blodets förmåga att koagulera.
Magnesium: Nerv- och muskelfunktionerna samt för att ett stort antal av de enzymer som behövs för cellerna ska fungera.
Slutsats – Jag som äter så mycket frukt och grönt borde må in i bomben bra, och slippa dessa förkylningar som har dragit runt omkring mig denna vinter...Men jag kämpar på, minst 3-5 frukter per dag. Kanske hade jag mått ändå sämre utan ???

3 kommentarer:

  1. Det är något speciellt med röda frukter, kanske att de ser så goda och läckra ut, vad vet jag :D

    SvaraRadera
  2. Vilka päron har jag aldrig sett!
    Va frukt du äter, vill inte äta päron på dagen för magen blir så uppblåst, annars försöker jag äta 2 frukter på dag.
    Ska bli mera efter nyår :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om det Huskatt :)
    Ja Anna jag bokstavligen vräker i mig frukt varje dag , så gott och så beroendeframkallande.
    kram till er båda

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails