onsdag 25 augusti 2010

Ingefära !


Färsk Ingefära i en liter tillbringare skär du i bitar och kör i mixen
Pressa ner citron ett 20 delar
häll på sockerlag 60 delar
resten vatten
sila grovt, om du inte har skalat före mix.
häll på flaska , låt stå kallt.

Hoppla vilken kanon, naturlig medicin eller god essens för drinken el till te, själv tar jag en matsked på morgonen stark god välgörande.




Ingefära är bra för mycket:

Förkylning
Ingefära stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär att aptiten och matsmältningen stimuleras.
Ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska egenskaper.
Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism.
Shogaol är hjärtstärkande.
Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk.

Ingefära är effektivt mot illamående och åksjuka.


P.s: Sockerlag kokas med en litervatten och en litersocker, tills socker är helt löst, måste svalna och kylas innan användning.




































Låt svalna och häll på flaskor. Förvara kallt.

2 kommentarer:

  1. Fullkomligt älskar ingefära men kör min i jouicepressen. Idag har jag även beställt som eterisk olja.

    Min favorit är
    1 blodgrape
    2 cm ingefära
    kör i jouicepressen
    Häll i ett glas och fyll på två dl varmt vatten så det blir kroppstemp.

    Perfekt morgondrink. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja ett litet under är denna rot :)
    Ha en skön onsdag.
    Jag har ingen Juicepress så det blir en stor portion i mixern :) och för hållbarheten så är det sockerlag som gäller ;).
    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails