lördag 14 augusti 2010

Finns det något som ödet ?

Är allt förutbestämt? eller händer det av en slump?.
Tror du på ödet??
Är det meningen att man ska fara igenom livet , snubblandes trasslandes, misslyckas och ramla omkull resa sig upp borstar av benen och vandra vidare in i spindelnätets klibbiga trådar.Eller finns det en massa små signaler runt omkring dig som du vissa dagar missar eller omedvetet tar in och följer?.Det är kanske så att ödet inte finns och styr och ställer? för vad skulle det då vara för vits att stiga upp på morgonen om allt redan är förutbestämt ?. Det är nog så att vi ska kämpa oss igenom livets "små" hinder och lusten att tro på ödet är lite av drivkraften när man är mitt i detta vare sig det är till godo eller ondo.
En del tror att :Ödet är ett faktum, kort och gott, hur mycket kvantfysik man än läser. En sak kommer hända med mig om 10 sekunder, vad jag än gör inom den tiden spelar ingen roll då det ändå kommer inträffa. Oavsett om jag åker till Afrika som missonär eller jobbar på tipsbutik så kommer jag inte kunna ändra på vad som kommer hända med mig.
Det jag vill komma fram till genom dessa tankar och funderingar är att man ofta pratar om ödet när det gäller en relation till någon annan människa, ja typ kärleksrelation . T.ex en blommande snabb passion som vissnar fort men lämnar klara och ibland djupa spår, vid dom tillfällena frågar vi oss gärna vad ville ödet med detta och vad ville den/det att vi skulle lära oss av det. Eller när man just har snubblat över mister "rätt" och med hopplasteg styr mot sina nära och kära för att berätta , att det måste vara ödet som förde oss tillsammans ?!...
En sista tanke om ödet för i kväll är, varför ödet då inte vill att vi alla ska få vara lyckliga hela våra liv , varför vissa får bara bära på en hög med "dåliga öden" vad ska den stackars människan egentligen lära sig då?? om den ens orkar leva tills han / hon får svar för det luriga är ju, att man aldrig får något svar. För dom lyckligt lottade som har funnit sitt, tror ju klart på att ödet har ett finger med i spelet hmmm...

2 kommentarer:

  1. Intressant frågeställning Anette... jag brukar ofta fundera över ödet eller slumpen.
    Och eftersom jag är övertygad om att det är en mening med allt så borde det vara ödet, men å andra sidan så tror jag också att man själv kan påverka sitt öde litegrann genom slumpen...

    Blev lite invecklat det där, men det är ju så livet är.

    Vi får spinna vidare på det över ett glas vin någon gång! :)
    Kram på Dig!

    SvaraRadera
  2. Hej i kvällens tropiska värme !
    Ja det får vi göra Pia, det vore jätte mysigt.
    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails