tisdag 10 augusti 2010

Blåbär !

Blåbär!!
Igår va jag ut och plockade lite blåbär och idag har jag precis just nu tagit ut min nybakade smulpaj med blåbär.
Blåbär är rika på antioxidanter av typen antocyaniner. Det är antocyaniner som ger blåbären deras blå färg. Antocyaniner tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, skydda hjärnan mot onödigt åldrande och förebygga andra allvarliga sjukdomar.
Blåbär innehåller också flera andra vitaminer och många mineraler bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn och B-vitamin. Dessutom finns nyttigt betakaroten i blåbär.

Vem vill inte fylla sin frys inför vintern med detta underbär !!!
Blåbär innehåller rikligt med antioxidanter. Typen av antioxidanter är antocyaniner vilka tros förebygga flera typer av sjukdomar:
Motverkar bukfetma
Reducerar kolesterol
Motverkar koloncancer
Bra för synen
Skyddar njurarna
Bättre minne
Antiinflamatorisk
Diarré bla..
Antocyniner finns även i Hallon och Björnbär
Bara att få dela detta blåbär med några av skogens djur är ju lite coolt, som Rådjur, Älg, Björn..
Ett tips är också att det är superlätt att torka bären för att använda dom till sin frukost eller bara tugga litepå när man är sugen.
Sätt ugnen på en låg temperatur något under 50 grader. Blåbären ska inte bli hårda utan mer vara som russin. Det kan ta upp till 15 timmar.


3 kommentarer:

  1. Blåbär är verkligen så fantastiskt gott och det finns inget som går upp mot en riktigt god blåbärspaj med vaniljglass... eller fluffiga blåbärsmuffins!!
    Trodde faktiskt inte att det fanns så mycket blåbär i skogen med tanke på värmen.

    Önskar Dig en skön fortsättning på veckan vännen!

    Varm kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Nää det trodde inte jag heller, efter denna sommartorka och värme. Men när jag va ut i skogen för några dagar sedan möttes jag av stora blåa underbart fina blåbär som jag några dagar senare återvände till.Och du jag skulle nog inte kunna leva utan dessa små godisbär särskilt inte i muffins :).
    kram

    SvaraRadera
  3. Vad duktig Du är som plockar blåbär.
    Jag var oxå ute och plockade. Men jag var lite lat så jag plockade med bärplockare.
    Men tipset att torka dem skall jag anamma. Min frys är så överfull av "allt möjligt", så det finns inte plats för lite blåbär. Tack!
    Kram blåbärsmuffan .)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails