tisdag 15 juni 2010

Smulpaj med rabarber !

I kväll blev det Smulpaj med vaniljkräm. Just när solen trotsade molnen och skurarna hade slutat sitt jobb för idag, dåå kom suget igen , suck..


Men rabarber smulpaj hör ju Junisommaren till och just nu är den ju perfekt, lika gott är det med rabarberkräm så det får det bli imorgon kväll.


Petra kröp upp i soffan med sin paj och en stormugg ny bryggtkaffe och så åt vi i kapp, nu är man totalt stopp mätt i magen, så det får nog bli en långpromenad innan bädden.


Här kan du få ett enkelt Recept på min "favvopaj".. Räcker till 3-4 personer om man inte är jätte sugen förstås.


Sätt ugnen på 225 gr.
Pajdegen:
2 dl Mjöl
1 msk Socker
100 gr Smör.

Blanda och mojsa ihop detta och ställ in i kylen, medan du gör klart det andra.
Rensa och ta bort det yttersta skicktet på rabarbern, skala M.a.o.
Skär sedan stavarna i 0,5 -1 cm tjocka bitar, är det stora och tjocka rabarber så brukar jag även klyva dom en gång på längden.
Blanda sedan 1 dl ca socker med 1 msk potatismjöl, som du sedan strör över rabarberna i pajformen.
Nu är dags för pajdegen att strös över rabarberna och vips in i ugnen i mitten, sådär en 20 min.
Till detta serveras en tjock god vaniljkräm..

2 kommentarer:

  1. Visst är det bara så gott.jag fixade det till Älsklingen &Änglarna.bara så gott.Önskar dej en skön onsdag vännen .Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Mums filibabba!! Påminner mig om att jag måste åka till min kära syster och hämta rabarber så att jag kan göra rabarberpaj och jordgubbssylt med rabarber och vaniljstång. :)

    Kram på Dig!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails