onsdag 17 mars 2010

Vill Veta allt!

Så är det. Jag vill veta allt om det jag ska stoppa ev i min mun eller andra saker som tartag i mitt sinne av olika anledningar eller bara väcker min nyfikenhet. Mycket saker skiterjag fullständigt i, så jag kan inte riktigt lägga fingret på vad det är som gör denna lust till att forska vidare..
Men när det gäller tex kost eller mediciner.
Så nöjer jag mig inte med att detta är nyttigt för kroppen. Då tex Apelsin, banan, äpple, broccoli eller fetfisk pga C-vitamin el Omega -3. Eller en medicin för någon åkomma man nu har ådragit sig.
Det räcker inte med den lilla informationen man brukligt får..Nä, fram med allt, sen väga för och emot för att slutligen , känna mig full av tilllit, till mitt eget beslut. Eller vad det nu är jag är ute efter..
Kan vara ett hiskligt kontrollbehov helt ok från min sida i så fall. Men det stämmer inte hela vägen, för jag vill tydligen bara ha kontroll på vissa väl utvalda idéer som dyker upp i mitt lilla huvud.
Kommer ni ihåg när socialstyrelsen propagerade om att alla skulle äta 6-8 skivor bröd omdagen ?!.Dååå, fick jag panik.Jag har nämligen aldrig varit någon smörgåsmänniska.
Tur att jag inte gick på denna propaganda, gjorde du det? eller dina föräldrar kanske började acceptera din kärlek till att äta en halv limpa efter plugget, hmmm..
Men nog om det, jag vill bara avslutningsvis tala om varför jag ger så utförlig info om vissa frukter jag äter just nu, intressant info tycker jag, ta gärna del av den..
Allt smakar och känns så mycket bättre när man har lite "kött på benen" som ordspråket säger.
Skulle heller aldrig sätta i mig någon medicin som jag inte kan få så utförlig info som det bara är möjligt..
Nu ska jag hämta upp tvätten, sedan blir det en powerwalk med Frans..
Glöm inte att njuta i det lilla.

6 kommentarer:

  1. Fin blogg du har Anette. Ser så proffsig ut. Själv har jag bara bloggat drygt en månad, och det är roligt, för jag har en enorm skrivklåda.

    Fick tipset om din blogg, av min man. Det är så sant som du säger. Man borde mer ta reda på vad man sätter i sig Men för min del är det försent för länge sen;)Nja kanske inte helt. Försöker tänka lite på vad jag sätter i mig faktiskt.

    Men när jag var ung så var det inte tal om nåt sånt. Ja det fanns ju vegetarianero och veganer m m, men att man skulle ta reda på vad maten innehöll? Nej det var ingen intresserad av och fabrikanterna kunde ha i vilka tillsatser som helst. Vem vet vad jag fått i mig genom åren?

    Kontrollbehov? Ja jag tror du har ett sellektivt "hiskligt kontrollbehov" ;)

    SvaraRadera
  2. Vissa saker väcker vår nyfikenhet och vetgirighet mera än andra och behöver för den skull inte betyda att man har ett kontrollbehov. Det är alltid bra att veta vad man får i sig för något, det gynnar ju bara välmåendet.

    Kram på Dig!

    SvaraRadera
  3. Välkommen Sfinxen!
    Roligt att du har kommit in på min blogg och tack för dina fina kommentarer.
    Jag har tittat in på din blogg och kommer att följa den nu.
    Önskar dig nu lycka till som nybloggare.
    Varm kram

    SvaraRadera
  4. Tack Pia!
    Ja det är välmåendet man jobbar på så gott man kan.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. God morgon! Ja klart Du/Ni har rätt! Det var menat som ett litet skämt, det där med kontrollbehov, eftersom du tog upp det själv;)Det var ett leende efteråt;)

    Man brukar säga att "världen är liten" Men nu börjar jag tycka att "nätet är litet" Har träffat på Pia i andra sammanhang där hon kommenterat en vän till mig, manotanten, som också bor i Norrtälje och som jag kan säga har tillhört min familj, Och själv har jag bott i Norrtälje, Hysingsvik, i många år. Jag drev en Lanthandel där som jag kallade "Lanthandeln Lanternan". ja i 15 år hade jag den innan något hände i mitt liv.

    Ha en bra dag. Kramar Helena

    SvaraRadera
  6. Näää, Guuud ..Det va jätte skoj det du skrev om mitt kontrollbehov jag gillade verkligen din kommentar, så jag missuppfattade inte skojet med det...Ojoj, sorry om du har uppfattat det så.
    Så roligt att få ha dig här också.
    Ha nu en riktigt skön dag.
    Varmkram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails