fredag 12 mars 2010

Fryst Cheesecake!


Fryst cheesecake
8 - 10 port
Satsen blir cirka 1,5 liter smet och brukar vara lagom till en större pajform, eller två mindre.
Du behöver:
4 st ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex
Gör så här
Smula ner digestivekex i botten på formen.

Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål.

Vispa äggulorna med sockret pösigt.

Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp).

Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen.

Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten.

Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.
Dekorera gärna med pudrat florsocker och färsk frukt eller bär.
Bilden är ifrån när Frida och Nicklas bjöd på denna super goda cheesecake när jag va där på middag.
Om du vill bjuda på nått gott i helgen så gör denna tårta..

7 kommentarer:

  1. Snälla du, den där ser fantastiskt smarrig ut :-)
    Trevlig kväll och helg till dig!

    SvaraRadera
  2. Ojoj,,, ser otroligt god ut :-)
    tackar varmt för receptet,
    kram och en skön lördag till dig.

    SvaraRadera
  3. annabritt jidlow lindberg13 mars 2010 kl. 16:56

    Mums vilken kaka! Det ser underbart gott ut!. Skall nog göra en till kvällens schlagerfest.
    Ha det så mysigt och jag hoppas vi ses snart.
    Kram moran och "faran"
    PUSS

    SvaraRadera
  4. Mums, ser otroligt god ut! Ska göra den om några veckor när jag bestämmer mig för att jag får äta sötsaker igen! ;)

    SvaraRadera
  5. Vad smarrig den ser ut.1000 tack för receptet.Ska jag testa .Önskar dej en skön och härlig söndag vårkram Rita ♥

    SvaraRadera
  6. En kaka som ger en underbart fräsch vårkänsla kan jag lova..
    Ha en skön söndag alla rara och jag är så glad för era fina kommentarer.

    Varmaste kramen <3

    SvaraRadera
  7. En fantastiskt god ostkaka som ger en vårfräch känsla kan jag lova.
    Tack för era fina kommentarer dom glädjer mig så mycket.
    Ha en underbar söndag njut vädret
    varmaste kramen

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails