fredag 26 november 2010

Pippi långstrump fyller 65 år idag !

Tina och Emelie kom på förmiddagen och hade med sig goda färska frallor och jag stod redo med te och kaffe, mysig start på denna vackra och snörika dag -7.
Dagen till ära så firade vi så klart allas våran Pippi långstrump som fyller år i dag.
Visade dom min första pippi bok, faktiskt min första egna lilla bok som jag fick som väldigt liten, när jag inte kunde läsa själv. Men min mamma läste den om och om igen för mig.
Just detta exemplar är tryckt i Örebro 1959 och är av 9:e upplagan 157 bandet. Omslag och illustrationer av Ingrid Vang Nyman.
Och den heter Pippi långstrump i söderhavet. En bok med mycket text, om än så liten i sitt format och här ser ni en sida med de få illustrationerna som det va på den tiden i pippiböckerna.
Nu är detta ett utslitet och väl läst exemplar. Eftersom pippi är för mig den bästa tjejen någonsin. Som har satt djupa spår i mitt liv och varit en stor förebild.. Så lyfter jag på hatten och bugar denna tjej på sin 65 årsdag och tydligen så har krumelurpillren fungerat helt perfekt...
Fick också en vacker ljuslykta av Tina, men den visar jag vid ett annat tillfälle. Nu ska jag bara hitta en plats för den och tända den till kvällen.

2 kommentarer:

  1. Pippi e bäst!! GRATTIS!!
    kul och ha kvar boken.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag har också kvar min första Pippi-bok! En liten bok som är välläst och älskad!
    Ha en fin vecka min vän!
    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails