onsdag 17 februari 2010

Tulpaner!


Tulpanen är en av våra mest älskade snittblommor.

Särskilt under högsäsongen mellan januari och april.
Då köper svenskarna drygt en miljon tulpaner om dagen!!!! . Varje år konsumerar vi drygt 130 miljoner tulpaner i Sverige..

Inte mindre än 90 procent av dessa är också odlade här i landet.

Och jag tror att det är vår ofantliga längtan till våren och sommaren som gör oss så här lustfyllda
av denna lilla snittblomma, Och den inger en styrka, kraft och tro den liksom ger oss hopp om ljusare och varmare tid som känns så långt borta men som strax gör sin entré..

Så ut och handla hem tulpaner, och tvätta bort din trötta vintermin...

6 kommentarer:

  1. Ja man får trösta sig med massa underbara tulpaner.Bara älskar dom....Här snöar det nu hur tråkigt som helst.Vill ha vår.Ha en skön kväll Varmkram Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Håller med dig!!
    Tulpaner, i love! Redan från jul, vackra jultulpaner och jag börjar tänka på vår.. :)
    Då har man snudd på övergett julstjärnan redan.
    Lääängtar så efter påskblommor och vår.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Rita!
    Hoppas att det har slutat snöa hos er, våren är snart här :).
    varmkarm

    Hej Anne!
    Jag längtar så mycket jag me.
    När påsken kommer då är vi snart framme och värmen gör sitt intågande.
    kram

    SvaraRadera
  4. Man undrar lite varför inte folk odlar egna tupaner, inne, på vintern, istället för att köpa färdiga. Det borde väl gå?

    SvaraRadera
  5. -Ja, värmen finns ju, men det kanske brist på ljus?..
    Men ska kanske ta och testa det till nästa år..
    Kom på en sak till, kan vara platsbrist hemma det faller på?!

    SvaraRadera
  6. på någotvis tror jag att handlarna kan lura i oss vad som helst. en bukett 59:- och du kan inte se tulpanknoppen bland alla GULA-FULA blad.
    Så efter 3 dagar kommer en vissen tulpan upp och så är den väntan slut, bara att kasta. Jag har blivit så besviken, så nu har jag ledsnat.
    Köpa lösa tulpaner kostar 10-12:- st. Löjligt.
    Bojkotta alla hinkar med gul-gröna blad och osynliga knoppar. hälsar britt

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails