tisdag 2 februari 2010

Fjärilseffekten !


Eller Butterfly effect.

Tänker jag på ofta..

Liksom nuddar vid den, ibland som en snabb reflektion...


"Kaosteori kallas den vetenskapliga studien av kaos. Den sägs ha börjat med Edward Lorenz, en meteorolog som använde en dator för att räkna på vädret. Denne Lorenz använde datorerna för att främst testa förutsägelsemöjligheterna, inte räkna på verkligt väder. En dag kom det sig att han ville räkna om en serie han gjort tidigare, men ville börja mitt i för att spara tid. Så han matade in siffrorna på temperatur, vindhastighet mm från utskriften, och startade beräkningarna därifrån. När han fick resultatet blev han förvånad, först hade den nya beräkningen sett precis ut som den gamla, men ju längre det gick desto mer skiljdes de och tillslut liknade de inte alls varandra. Han fick tänka efter men kom fram till att hans matematiska modell räknade internt med sex decimaler, men han hade bara matat in tre. Ett kaotiskt system definieras utifrån detta som ett system som har hög känslighet för ingångsvariablerna?. Härifrån kommer också begreppet Fjärilseffekten - den lilla skillnad i noggrannhet som Lorenz försummade motsvarade en fjärils vingslag. Populärt sägs det att en fjäril i Amazonas kan starta in orkan i Atlanten.


Tanken är dock intressant ur en rent filosofisk vinkel. Om jag inte gjort "så" så kanske "det" inte hade skett.

Tanken svindlar.

Och det är sånt jag ibland funderar över...

Har under januari månad råkat utför flera stora konsekvenser av mina beslut och handlingar som jag har gjort, som inledningsvis va små och obetydliga men som har slutat i nåt helt annat än vad jag hade ens kunnat ana...

Att jag har gjort stora eller tillsynes oansenliga ändringar i min vardag med en del oanade effekter som resultat ..

Men man kan ju inte tänka så här varje gång man gör något ..Typ; titta på klockan bedöma ev risker med att just i denna stund sätta på kaffet och dricka det innan jag går en sväng med Frans el ska jag gå först och fika sedan? ska jag gå till höger idag el till vänster i korsningen vad kommer detta att ge för konsekvenser??. Kommer han med stort H om jag tar till höger el kommer jag halka på isfläcken som jag har lyckats missa om jag går till vänster? och i förlängningen vad kommer detta att resultera i om 1 år?. Ni ser ju, detta kan ju bli hur galet som helst...

Så, det är nog bara att låta allt få vara som det är, hur det nu än blir...

3 kommentarer:

  1. Intressanta tankevindlingar, men kanske bäst att inte fundera för mycket på nästa steg eftersom risken då blir att man blir stående på ett ben.
    Men visst är det lätt att tänka på hur saker och ting utvecklat sig om man gjort annorlunda i vissa situationer.

    Jag håller på devisen "Här och nu", det känns som det mest vinnande konceptet.

    Kram på Dig! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är tur att man har den tanken bara som en lätt fundering ;) Här och nu som du säger känns bäst och är nog bäst..
    Men visst är det en kul teori :) att spåna runt...

    kram <3

    SvaraRadera
  3. Ja det var intressant läsning och det där med fjärils effekten. Har hört talas om den men aldrig funderat så mycket över de små valen i livet och vilka stora konsekvenser det kan bli i förlängningen.


    Däremot har jag ibland tänkt på de stora valen man gör i livet. Många säger att "om jag ändå hade valt en annana väg så skulle allt blivit annorlunda".

    Men då tänker jag, att hur jag än väljer så skulle frågan ändå finnas kvar, "Hur skulle det bli om jag hade valt en annan väg"?

    Och så ponerar vi att jag valde den andra vägen. ja då är jag ändå övertygad om att jag även då skulle fundera över, hur det hade varit om jag tagit den första vägen? eller hur? Om man nu ska funderar över sina vägval vill säga.


    Kontentan av det hela. Små val stora konsekvenser Stora val inga konsekvenser, eller små? Kan man tänka så?

    Ja jag har en förmåga att tänka lite för mycket och trasslar gärna in mig i mina tankar.

    Därför bör man tänka att alla vägar jag valt och gått i livet måste vara den rätta vägen.

    Jag valde ju den väg, jag valde, på grund av att jag var där jag var i livet och hade inte kunnat välja något annat.

    Nä nu får jag sluta tänka, som Pia sa, annars kanske man fastnar i tanken;)

    Läser lite nu och då på din blogg, men kanske inte kommenterar allt. Men det är intressant läsning att ta del av en annan människas liv för det gör att man blir lite mindre "insnöad" i sitt eget.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails