onsdag 24 februari 2010

Frukt beroende!


Jag är beroende av frukt. Det måste finnas hemma, och då inte för att titta på,eller för att det ska ligga och visa upp sig i en fruktskål, nä inte här hos mig inte..
Jag äter och äter. Startar med banan på förmiddagen vidare till apelsin avslutar med äpple..
Och det är i den ordningen, fast årstiderna och lust kan påverka att jag lägger till någon annan frukt, men jag byter gärna inte ut något.
I allafall inte Banan och äpplet.(året om dag ut och dag in)


Vet du vad en banan innehåller?


Selen:Bananer innehåller selen som är ett spårämne. Det motverkar kroppens åldrande.

Fibrer:Bananer är en fiberrik näringskälla. Fibrerna i bananerna sänker kolesterolhalten, hjälper kroppen att hålla en jämn blodsockernivå och minskar risken för vissa cancerformer.

Kalium: Bananer innehåller rikligt med kalium som främjar tankeförmågan genom att transportera syre till hjärnan. Kalium motverkar även högt blodtryck.

C-vitamin:Bananer innehåller C-vitamin som motverkar förkylningar och infektionssjukdomar

Järn:Bananer innehåller järn som kroppen behöver för produktionen av rödablodkroppar

Magnesium: Bananer är en av våra rikaste magnesiumkällor. Magnesium motverkar hjärt- och kärlsjukdomar.

B-vitaminer: Bananer innehåller flera olika B-vitaminer som hjälper kroppen att ta vara på energi.

Man bör äta minst 500 gram frukt och grönsaker per dag.

Det är lämpligt att hälften är frukt och bär och hälften är grönsaker.
Frukt i form av fruktjuice kan utgöra 1 dl (100 g) per dag. Hälften av grönsakerna bör dessutom vara ”grova”, t.ex. rotfrukter, vitkål och broccoli.

4 kommentarer:

  1. Tack för den upplysningen.Nu skall det bli mera bananer...jag brukar lägga en halv skivad
    banan på en hård macka varje morgonen.gott gott, men nu får det nog bli en hel..Mer upplysning ,tack.
    Du är så bra på vetenskap. kram från brittan

    SvaraRadera
  2. Ja, det är lite otroligt va den lilla gula kan bidra med..
    Ät och njut.
    Ha en härlig kväll
    Kram

    SvaraRadera
  3. Här går det åt många kg bananer i veckan. Uppenbarligen har sonen förstått värdet av bananer, både till frukost, före och efter träning och vid andra tillfällen. Det är knappt jag hinner ta en banan innan de är slut.
    Tror att jag får börja gömma några för egen del. ;)

    SvaraRadera
  4. Hahaha, underbart med banan älskare.
    Ja Pia du får nog ta och smyga undan några bananer för egen del.Jag äter minst två om dagen plus de andra frukterna, bra att ha i fickan också när man går en prommis
    Varm karm

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails