söndag 13 mars 2011

Söndagsgryning !


Börje väcker mig och min mamma redan halv tre i "morse" med nybryggt kaffe.
Snabbt var vi på benen, en lätt frukost med levandeljus på bordet.
Sedan bar det iväg till Arlanda flygplats och för dom en underbar semester till Spanien på en månad väntar..
Jag hade så klart spetsa in mig på att få lite mera kaffe på plats och slurpa in lite resatmosfär innan jag skulle åka hem ensam till Norrtälje igen i gryningens sken.
Men allt blir inte som jag hade tänkt.
Det blev lite kaotiskt inne på terminalen för jag slänger fram min stora kamera med ett jätteobjektiv på och bränner av ett par adjöbilder på de tu.
Då kommer säkerhetsvakten stormandes och med barsk röst ( inte ens ett hej kunde han kosta på sig ) ber han mig ,
- Visa mig bilderna !!!!
-Va?
-Visa mig bilderna på en gång, dom som du har tagit här.
-Ok, vänta lite..
-Undertiden du visar mig,ska dom raderas en efter en allihop nu direkt.
Jag bad vänligt om ursäkt och löd utan vidare diskussioner
Medan han hängde på min axel för att se att jag inte försökte smuggla undan någon bild på mamsen, Börje och alla deras packning...
Så, nu var detta klart och jag ville nu sätta mig en stund och njuta innan avfärd men nä inte det heller inget café är öppet så här tidigt, hmmm bra det?
Det blev att kramas och vinka adjö, dom checkade in och jag körde hemåt.
Hinner inte mer än ca 5 km ifrån flygplatsen så står några polisbilar och en polisman står mitt i vägen och lyser med en röd lampa i kolsvarta mörkret.

-Jaha, så var det koll nu också..
När jag hade vikit in på parkeringsfickan hitta jag inte knappen till fönsterhissen och lampan i taket visste jag ju inte heller vart den satt, så lite lätt hysterisk känsla kom krypandes när jag fumlade runt i mörkret och hade en polisuniformsmage nästan tryckt in mot sidorutan.
När jag väl fick ordning på allt och hade hissat ner rutan så var det körkort och blåskontroll.
Jag log lite skeft och frågade om han möjligtvis hade något kaffe ?.
Han hade tyvärr inget kaffe men önskade sig också en mugg värmande kaffe just nu.
När jag efter en tröttresa når Norrtälje gränsen svänger jag direkt in på Statoilmacken och köper en varmsmörgås och en storkaffe.
Åker ner till vattnet och inväntar solens uppgång, mumsandes på min smörgås och kaffe.
Mötte även på fyra rådjur och en häftig sol som hälsade mig godmorgon.
Sedan åkte jag hem och slängde av mig kläderna och hoppade isäng efter en trött, roligmorgon med lite förvecklingar på vägen.




2 kommentarer:

  1. Morning, fick du inte fota på Arlanda? har aldrig hört talas om de! låter konstigt!!

    Jättefina bilder och snålt att inte polisen kunde bjuda på fika :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men OJ vilken morgon!
    Han på Arlanda njöt nog när han fick känna sig "viktig".
    Men åh, så härlig det lät med att "åka ner till vattnet o invänta solens uppgång" = livskvalitet!!!
    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails