söndag 6 mars 2011

En ros, mer än ord !

Har inte du som jag funderat ibland över vad rosornas färg /antal betyder? Eller kan du blommornas språk på dina fem?. Många gånger har jag iallafall haft diskussioner om detta med mina vänner, med delade åsikter.
Det som räknas är väl lusten att ge en blomma till någon som man tycker om, för det är kärlek. sedan hur många det blir eller kanske bara en, i vilken färg som helst spelar ju ingen roll i det stora hela. Lite skoj är det, för om du vill att det ska stå för något som du har svårt med att säga så kanske detta hjälper dig på vägen.
Här får du en liten latmask..
Färgens betydelse:
Mörkröda blommor - Jag saknar dig så
Vita blommor - Jag tror på din ärlighet
Röda blommor - Jag räknar dagarna tills vi möts
Lila blommor - Jag önskar dig all lycka och välgång i livet
Orange blommor - Jag är din trogne vän
Blå blommor - Jag vill bli vid din sida intill döden
Rosa blommor - Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet
Gula blommor - Du är solen i mitt liv
Blommornas antal :
En - Du är allt för mig
Två - Jag vill resa bort med dig
Tre - Jag vill träffa dig igen
Fyra - Jag högaktar och tackar dig
Fem - Jag vill göra allt för dig
Sex - Jag tror inte på dina löften
Sju - Jag älskar dig
Åtta - Jag är din till döden skiljer oss åt
Nio - Jag vill vara ensam med dig
Tio - Vill du gifta dig med mig?
Rosornas färger :
Röda - Kärlek, passion, respekt
Vita - Oskuldsfullhet, renhet, diskretion
Korallröd - Lust, åtrå
Lila - Kärlek vid första ögonkastet
Orange - Förtrollning, fascination
Mörkrosa - Tacksamhet
Rosa - Elegans, charm, glädje
Gula - Vänlighet, glädje, svartsjuka
Bukett med röda, vita och blå - Detta är ett frieri!

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg.Detta blomsterspråk har jag aldrig hört förut.Så det var lite mysigt......Önskar dej en skön söndag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  2. Tänk om man bara tänkte på de, de skule kunna bli hur fel som helst :)
    Men roligt är de! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blogg du har kram Moonasblogg.blogspot.com

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails