söndag 9 maj 2010

Påskliljan!


Gårdagen va min tröttaste dag på mycket länge, kan ha varit lite "väderpåverkad". Hittade inte någon partyform. Det bjöds på musikupplevelser som Powertrion som spelade på G, men jag ville bara vara... Så det blev soffan för mig, med lite ljus tända, kröp jag i "jamasen" tidigt och raggisar på mina fötter värmde gott. Frotterade mig med känslofull musik. En koppkaffe och ja, en liten whiskey unnade jag mig också.
Kom isäng tidigt..
Men nu har jag ladda om och är full av liv och lust, och ska snart bege mig ut på nya äventyr..

Som så många andra blommor har också narcissen sin historia härstammande från den grekiska mytologin. Narkissos var en skön yngling, son till flodguden. Den fagra nymfen Echo var blint förälskad i Narkissos som emellertid var mer intresserad av jakt i skogen än av kvinnlig fägring. Echo tålde inte att bli ratad utan beslöt sig för att hämnas. Hon fick hjälp av Nemesis, hämdens gudinna, som gillrade en fälla. När Narkissos kom till en källa för att dricka såg han sin spegelbild och blev så betagen av sin egen skönhet att han blev sittande och beundrade sig själv i två dagar varefter han somnade, föll i vattnet och drunknade! På platsen växte så en underskön blomma upp som av Linné namnades till Narcissus.





2 kommentarer:

  1. Kul med lite grekisk mytologi! Ja det är bäst man inte tittar för länge i spegeln, då vet man aldrig vad som händer:)
    Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  2. Det viktigaste vi kan göra är att lyssna på vår egen kropp och själ!
    Du gjorde som den kände och fick en skön kväll hemma och kan med ny energi ta Dig an andra roligheter nu!

    Ha en fin vecka!
    Varm kram!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails