måndag 6 september 2010

Havsörn!


Närkontakt med en havsörn..Vilken upplevelse.

Jag tappade fattningen totalt i lördags när jag va på väg till Väddö, sista halvmilen tog jag skogsvägen eftersom jag hade tagit en snabbfika hos min bror innan jag åkte vidare till Lotta.

När jag kom i lågfart runt en kurva, så satt denna jättefågel vid min högersida, hon blev lika förvånad som jag, hon vila sig kanske efter en lyckad jakt på toppen av en gammal tall som efter oväder hade skördats så toppen va nu kanske bara en och en halvmeter över marken.. Jag stannade bilen försiktigt, nu hade jag henne så nära att våra blickar möttes, mitt hjärta bultade hårt innanför tröjan. Kameran hade jag så klart i baksätet på bilen, så jag försökte sakta vrida in armen mellan säterna för att dra fram den (omärkt) hmmm gå det? med en Örn sittandes och stirra på mig? nää, så i nästa sekund lyfter hon inte upp i det blå nää, inte svänger hon i väg till höger och bara lämnar en rygg tavla efter sig nää, hon svänger direkt framför min bils fönster för att visa upp sig ordenligt, jag skakar bara av att skriva ner detta, det va fullkomligt magisk upplevelse, sakta fast kraftfullt slog dessa vingar framför mina ögon(så nära att hade jag inte haft rutan i mellan oss, så hade jag kunna känna på henne) för att sedan flyga in mellan träden på min vänstra sida i den glesa skogen, jag kunde se henne en lång stund för inte gick det fort inte. Tog fram min kamera men hejda mig och bara njöt av det jag fick se.. För jag hade aldrig lyckas illustrera vad jag just hade fått uppleva med bara ev en stjärtvinge och antydan till vingar som hade synats på bilden mellan träden...
Havsörnen är en mycket stor Örn med ett vingspann på närmare 2,5 meter, en längd på omkring en meter, och en ungefärlig vikt på 4-7 kg. Honan är, som hos de flesta rovfåglar, större än hanen. En vuxen havsörn kännetecknas av en jämnt brun grundfärg, huvudet och stjärten övergår sedan till en guldbrun respektive vit stjärt. Näbben är gul och mycket kraftig .Vingarna har rak fram- och bakkant och vingspetsen är tvärt avskuren, med spretiga vingpennor. Stjärten är spetsig. I flykten skiljer den sig från kungsörnen genom sina breda vingar, sin korta stjärt och sitt utskjutande långa huvudparti som sticker ut nästan lika långt som stjärten.

Bild: från Wikipedia..

1 kommentar:

  1. Förstår att det måste ha varit en häftig upplevelse... kan riktigt känna spänningen av Din berättelse. Säger bara: Coolt! :)

    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails