tisdag 8 november 2011

Härligt avbrott !

På förmiddagen kom min kära väninna Ellinor helt spontant på besök.
Hon hade lite fikabröd med sig och jag satt på hurran snabbt och glatt.
När vi hade mumsat och snackat om ditt och datt.
Kom vi fram till att, varför sitta här och snacka när vi borde vara lite skönt lediga och bege oss hem till henne för att måla och pyssla lite med all sköna kreativa ingivelser. Sagt och gjort , packa in lite prylar i bilen, så som kameran, akrylfärger , sladdar, datorn, allt åkte ner så även en skiss som ska utvecklas till en akryltavla fick också plats dock ingen canvasduk nopp en stor kartong- bit på ca 50x70, som jag tycker kan passa för den idé jag nu har.
Väl ute i skogen där min fina vän bor några mil från stan, så starta vi upp med kaffe och under tidens gång hade jag placerat ut mina penslar, vatten, färger lite här och var. Ellinor fick lust att baka bullar och startade med att skala kardemumman vid köksbordet där jag nu "för stunden " hade placerat mig med lite färgtuber här och där. Det började nu smyga fram en ljuvlig doft från morteln som hon satt med, mitt i mot mig. När hon var klar smög hon i köket igen och ett storbak sattes i verket Ohoooo bullarna började ta form, kan bara säga att dom är så goda så man känner sig som barn på nytt. Jag kunde inte fortsätta mitt pyssel utan jag följde min nos ut i köket och började trampa runt henne , väntade nu på att den första plåten skulle födas fram ur ugnen. -Nu , så kommer plåten och vips har hon hällt av dom på diskbänken, Jag tittar på dom gyllenbruna vackra bullarna och småler för mig själv och säger högt, f..n vad "Vi" har varit duktiga ... Hon hörde vad jag sa.
Men innan det var dags för bulla och kaffe så åt vi en god middag. Jag plockade ihop mina saker och innan det var dags för mig att åka hem i mörkret, så kurade vi skymning med nykokt kaffe och nybakade bullar i levande ljusens sken. När november är som bäst. När en tisdag blir spontan och fantastisk.
- Ja,
härligt fri dag utan en massa måsten.
Då känns det rätt gott.

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar dag ni fick tillsammans! Och så ambitiöst att baka bullar mitt i allt också!

    Ljuvlig äppelbild, måste jag också säga!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Låter som riktig höstharmoni!

    Härligt med doften av nybakta bullar samtidigt som man låter sin kreativa ådra arbeta. Det kallar jag livskvalitet!

    Kramen till Dig!

    SvaraRadera
  3. En supermysig dag blev det :)
    Kram till er båda ( Och i Dag fick vi lite sol på näsan också )

    SvaraRadera
  4. Så fint du har lagt upp min bok i högerspalten - jag blir alldeles rörd!

    Varmaste, gosigaste myskramen!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails