tisdag 25 oktober 2011

Skatparet ordnar för boplatsen .


Parbildning och boplatsval

Skatan lever i livslång monogami, men om den ena partnern dör ersätter den andra den oftast snabbt med en ettårig fågel. Om upprepade häckningsförsök misslyckas skiljs i regel paret åt. På hösten tillbringar ett framtida par allt mer tid tillsammans, men är ensamma när de födosöker. Om ett ungt skatpar har erövrat ett revir sker ibland spelartade handlingar.

Från oktober till januari, inspekterar skator möjliga boplatser. Hanar tycks aktiveras av torrt väder och temperaturer under −4 °C. Honan anvisar ofta möjliga boplatser genom att dallra med vingarna. Båda fåglarna kan visa sitt intresse för en boplats genom att schäcka eller utstöta ett speciellt boläte och dallra med stjärten. (Det gör dom nu)

Skator föredrar särskilt två sorters platser för sitt bo. Å ena sidan bygger de ofta reden i de översta grenarna i höga träd på 12–30 meters höjd, eftersom de där är svåra att nå och fåglarna kan få god överblick över omgivningen. Så i dag pysslar detta par med att inspektera boplatsen utanför min balkong. En tapper spindel fixarin lite föda för den kommande vintern kanske. Just nu i fullt jobb ute på min altan.
Jag ska ta ett tag om min altan i dag. Ställa in utemöblerna och plocka undan för den stundande vinterns intåg. Usch känns lite tufft att invänta den för mig jobbigaste månaden på året, nämligen november. Jag ska fixa och pyssla min utemiljö så att november kommer att se ljus och mysig ut ändå. Glad är jag att min ros växer och lyser ända i november och ger lite stämning där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails