tisdag 27 juli 2010

Rökare!


Rökning förkortar ditt liv men jag har inte sett någon statistik om att ett långt liv är lyckligare ?!

Rökáre, Jag har lite av detta behov.... Men dricker sparsamt har även under perioder och då snackar vi långa perioder som typ 10-15 år inte brukat alkohol alls inte ens en liten punsch till ärtsoppan eller en lättöl inte ens ett glas cider från ICAs hyllor..
Men du kanske inte tycker att det är något försvar till mitt beroende av nikotin ?. Nä, för vi lever i detta liberala alkoholsamhälle som hyllar ett glasvin till kvällen eller två, kanske ett glas Whiskey för att varva ner efter en "jobbig" dag osv...

Jag vill sluta röka, men jag tror inte att jag vill för min egen skull, utan för omvärldens krav och hat till denna luktande giftpinne, som drabbar alla i ens närhet även på trottoaren eller någon annan offentligplats , då pratar jag inte om innemiljön, som jag har full respekt för. Nä jag pratar i allmänhet.. Men att som försörjande familjefar eller kvinna , dricka alkohol hemma där ingen ser, tycka att en fylla i goda vännerslag eller äntligen är jag fri för en kväll ut på lokal med några goa vänner, släppa alla hämningar och bara supa till är helt ok... För mig är detta ett större problem för andra och mig i min närhet än att jag "smygeröker" .
Men det surrealistiska i mitt tänk är hur f...n kan vi tycka att en rökare är mindre intelligent än en som dricker var och varannan dag???. För det är så vi rökare framställs??? Jag är även smittad av detta tänk, gillar inte att se qvinnor med en cigg på stan, om man inte sitter ner på ett utecafé eller någon annan plats, men att promenera omkring med en pinne i mungipan ser riktigt illa ut, det tycker jag också..Men åter till alkoholen,handen på hjärtat.. USCH, fy så äckligt det är med fulla odrägliga ostimulerade vuxna människor....Snacka om ointelligenta!!!
Nä, men njut ett glas när du känner för det och ta en cigg och luta dig tillbaka samla ihop dina tankar och njutlivet...
Tänk på vad du äter och rör på kroppen så kan vi nog busa till det i våra kroppar, och med en extra bonus så kanske vi även får leva ett långt och lyckligt liv. Sluta blanda in på vilken intelligens nivå denna människa ligger på/är, för en dag kanske du står och hänger med en storstark på en krog eller att glasrött och folk passerar dig med en rynkad näsa och viskar -se, vilken ointelligent människa som står och hänger vid baren i kväll ??!!

Det är ju lika illa med bägge drogerna eller hur? vi har nog alla ett litet behov av att krydda tillvaron med en drog, det finns nog ingen drog att föredra framför den andra, och vi kan inte tycka att just det jag föredrar är bättre än det du kanske föredrar..

Nu ska jag ta en powerwalk sedan en proteindrink med en banan, som efterätt en cigg. Till kvällen blir det en god nyttig middag med lågt GI sedan mysa till det med en Whiskey och måla en tavla... LOVE

2 kommentarer:

  1. så rätt så rätt..så sant så sant. Hur många läkare går inte på (uppiggande tabletter) efter många timmars tjänstgöring. Hur många forskare/läkare är det inte som röker. Alla droger är ett fördärv. Men de har funnits i alla världsliga tider. I alla generationer. Jag var till en öron-näsa-hals läkare som luktade som en gammal askkopp. Det var SÅ äckligt. Och de skall föregå med gott ex.
    Jaa. liver är inte alltid som det ser ut att vara. Man måste vara övertygad om att sluta, är man helt överens med sig själv, då fixar man det snabbt. /Tror jag!/
    Kram Edith i Nypan

    SvaraRadera
  2. Det tror jag också..
    Tack för din kommentar Edith.
    varmkram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails