fredag 9 mars 2012

Ut till Kapellskär en sväng.

När passagerar- och bilfärjan Estonia den 28 september 1994 gick under på sin reguljära färd mellan Tallin och Stockholm var det den största civila fartygskatastrofen i Östersjön någonsin. 852 människor omkom. Flertalet dog inne i det hastigt sjunkande fartyget, andra i vattnet eller på räddningsflottar utanför, några av sina skador sedan de räddats ur havet. 137 personer överlevde.

På Alla helgons Dag 1994 invigdes i Kapellskär ett minnesmärke över Estoniakatastrofens offer. På en höjd vid hamnen på den östligaste udden på Svealands fastland reser sig ett tre meter högt träkors med inskriptionen Estonia 1994.

Tog bilderna med min Android, tur att man har den med när man lämnar kameran hemma.

I dag var Ellinor och jag ut till Kapellskär och vandra i naturen och vid havet i snålblåst och gråväder. Hundarna njöt nog mest och blev mer än lovligt smutsiga. Men det var så skönt att få komma ut en sväng få andas lite frisk luft.

Den gångna veckan har varit fullspäckad med allt och mer därtill. Det är roligt när det rör på sig, men det blev lite mycket och känner mig nu trött.

Hundarna som var på "kollo" hos mig åkte hem i onsdags. Jag har fått haft mina tvillingar Nicklas och Jerry hemma här i ett par dagar också . Detta får jag skriva om i ett annat inlägg för det känns inte rätt att blanda tokerier med minnesmärken och tragiska katastrofer.

I kväll är det lite tomt här hemma, låter tv:n vara på med The Voice Sverige i bakgrunden. Borde vara supernöjd med att det är lugnt och småtråkigt, men jag har svårt att gå ner i varv för att slappna av och bara gilla läget, lägga benen i soffan och mojsa till det , tappa upp ett bad eller varför inte bara gå och lägga sig helt enkelt utan krusiduller .-Ja, så får det bli.




2 kommentarer:

  1. Minnena kommer tillbaka, det var en hemsk händelse :( Man tänker på alla inblandade:

    Kram

    PS: har du tvillingpojkar? :)

    SvaraRadera
  2. Ja en stund till eftertanke blev det där ute.
    Japp, mina två yngsta är ett tvillingpar, så underbart.
    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails