tisdag 5 juli 2011

I Hälsingland några sommardagar ...

Underbara landskap, trots att solen lös med sin frånvaro och lite dålig sikt.

Så var det varmt och skönt när vi landa i stugan och vi hade handlat med oss en massa gott så vi skulle stå oss i några dagar. Vedspisen sprakade och den ljusa natten kom oss till mötes när vi hade bäddat ner oss i var sin säng, släckte vi lampan och jag somnade ovaggad.

Vi var uppe i tidiga morgonen och med en kopp kaffe satt jag på den lilla trappen och fick höra en Orre spela en trudelutt och hälsa oss välkommna, det är häftigt vill jag lova om du inte redan har fått höra det.
Många ödegårdar mötte oss på våran väg och jag såg potential i bli " Mitt torp" för livet i så gott som alla ...( Hoppfull,Omöjligt, löjlig lust har jag att få mitt eget ställe igen )
Vi styrde vår väg till Repslaget.


Spännande och intressant ställe. Som Ellinor guida mig igenom med van hand.
En av hennes många kunskaper, med glädja delade hon med sig av vad hon kan i detta.
Tistel ! Då snackar vi stora tistlar
Ah meen ett ställe till för mig att fixa i ordning, perfekt ju...
Fika hann vi så klart med och massor med skratt och trevliga människor kantade våran resa runt i bygden. Backe upp och backe ner.

Ett besök hos Nicklas Krukmakaren gjorde vi också. Men, som andra kunder som nöjer sig med att titta och klämma på dom färdiga skålarna och krukorna, Ville vi ju inte vara nä,runt och in, kolla ,skratta, prata och bubbla om bla de olika torktiderna på dom stundande snart de brännklara krukorna blev det, Ellinor ville gärna prova att sätta sitt fingeravtryck på en av de fuktiga krukorna.


Nicklas tyckte vi var både roliga och underhållande (tror jag) för han fråga till slut - Ni har bra roligt när ni är ute och far, eller hur? . Japp , det kunde vi skriva under på. Vi tackade för oss och snabbt kilade vi in i grannstugan för en sistaminuten fika innan dom skulle stänga för dagen.
Med denna vy som sällskap,njöt vi kaffet och kanelbullen.
En Hälsingegård i fullblom, fantastiskt.


Vi hann med ett gäng andra platser innan det var dags att låsa stugan och vinka farväl och åter bege oss ner för landet och hem igen.











































































3 kommentarer:

  1. Hälsingland det sköna landskapet som väcker och berör det innersta väsen i vare själ....

    SvaraRadera
  2. Det är helt enkelt underbart i Hälsingland! Jag bodde ett år i Bollnäs och var mycket i trakterna där omkring.
    Det ser verkligen ut som en njutningsfull liten resa!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. härliga bilder som alltid, man bara drömmer sig bort :)

    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails